Hannibalbakken  ble bygd på dugnad med Sigmund Ruud som  initiativtager og fikk navnet etter Hannibal gruve som lå like ved.

I 1926  kunne de ta bakken i bruk og fra da av og i flere ti-år var Hannibalbakken møtestedet for skihoppere fra hele verden, både trening og konkurranse. Arnholdt Kongsgård hadde da bakkerekorden på 67,5 m.

Etter krigen ble bakken lite brukt og i begynnelsen av 1970 årene ble bakken ombygd, takket være de tre ildsjeler Hallvard Ulland, Per Arne Gjerde og Ingvald Åsen.

Siste gang det ble arrangert renn i Hannibal var i 1996, hvor Pål Hansen fra Stålkameratene satte bakkerekord på 88,5m.1972 var bakken klar til bruk og etter hvert ble det arrangert flere landsrenn og mesterskap: Senior NM i 1978 og 1984, junior- NM i 1986 og B-NM i 1990.

Bakken ble brukt som treningsbakke  frem til ca 2003 og ble deretter nedlagt. Nye krav til bakkeprofil og beliggenhet førte til at Hannibalbakkens æra var over.

I 2008 ble det skrevet mye i Laagendalposten om Hannibalbakkens forfall, masse skrot og knuste ruter i donmmertårn. Den var også nedgrodd. En gjeng entusiaster satte i gang og fikk ryddet bakken, kjørt bort skrot og ryddet bakken for trær og kratt.

Før hogging

Kongsberg Rotary har som prosjekt å holde Hannibalbakken vedlike som et kulturmEtter hogginginne ved å rydde tilvekst av kratt og trær samt holde trappene i orden gjennom vår- og høstdugnad.