Presentasjon av Helseprosjekt ved Andranomadiohospitalet i Antsirabe ,Madagaskar

Bakgrunnen for prosjektet var en forespørsel Else og Halvor Hegna fikk fra dr Harison, sjefslege ved sykehuset under et besøk ved sykehuset i april 2013.

Kom til å nevne dette i et peismøte i internasjonal komite utpå høsten og Arne Svilås som da var leder av komiteen foreslo at dette burde kunne bli et Rotaryprosjekt.

Daværende president i klubben, Vidar Djønne, tente straks på ideen og bidro med en raus gave slik at vi kunne komme igang. Rause med gave var også Unni og Øivind Kulberg og vi kunne derfor starte opp med nødvendig egenkapital.

I et komitemøte søkte vi distrikt 2310 om midler til helseprosjektet og da klubben i tillegg bevilget resten hadde vi høsten 2013 kr 70 000 kr på bok for å komme i gang.

Isteden for å satse på brukt utstyr fra Norge valgte vi å kjøpe nytt utstyr fra produsenten Aseptico i USA og fikk dette sendt direkte til sykehuset via den norske konsulen  Arild Bakke på Madagaskar som mellommann.

Vi hadde da brukt  kr 48 000 av de 70 000 vi hadde på bok, men vi visste ikke om gaven var kommet vel fram og vi kunne ikke vite om den var tatt i bruk.

Derfor bestemte vi oss for å arrangere en privat tur til Madagaskar våren 2015 for å følge opp prosjektet og det var derfor en nysgjerrig gruppe fra Kongsberg Rotaryklubb pluss inviterte venner som dro fra Gardermoen  29.mars.

Med reiseleder Jon Erik Bakke fra Arendal var vi til sammen 16 personer med på turen .

Halvor og Jarle refererte fra turen i en rikholdig film og billedpresentasjon.

Internasjonal komité skal så evaluere prosjektet  på bakgrunn av de erfaringene vi sitter igjen med og klubben vil måtte diskutere hva vi gjør videre.

Sosiale medier

Møteinformasjon