PROSJEKTER / UNGDOMSUTVEKSLING

KONGSBERG ROTARY TILBYR UTVEKSLINGSÅR I UTLANDET

Rotary har et internasjonalt ungdomsutvekslingsprogram, som årlig involverer mange Rotarianere og tusenvis av unge over hele verden. Hvert år reiser unge til et annet land og en annen kultur. De bor privat hos en Rotaryfamilie og fortsetter skolegangen i det "fremmede" land. På samme måte er norske familier vertskap for en utenlandsk student. Her knyttes det familielignende bånd, som kan vare i mange år inn i fremtiden.
Denne utvekslingen gir mulighet å knytte kontakter, bygge nettverk og utvikle vennskap over grensene. Hvis du kunne tenke deg å oppleve en ny kultur, få nye venner fra mange land, lære et nytt språk og få nye store opplevelser er det bare å ta kontakt og få mer informasjon. Du må ikke ha tilknytning til Rotary for å benytte deg av utvekslingsprogrammet.

KORTE FAKTA
Du bor hos 3 vertsfamilier
Du betaler selv reise tur/retur, forsikring og noen felleskostnader
Vertsfamilien dekker opphold
Rotary betaler språkkurs, skolepenger, utgifter til felles samlinger og lommepenger
Du får en lokal rådgiver som er utpekt blant Rotary sine lokale medlemmer i landet du kommer til
Du går på skole og innordner deg som familiemedlem i vertsfamilien

TILFREDSSTILLER DU BLANT ANNET DISSE VILKÅRENE ER DU KVALIFISERT:
‐Mellom 16‐18 år det året du reiser ut
‐Avsluttet første eller andre videregående studiespesialiserende linje
‐Sosial, omgjengelig og ansvarsbevisst

HVA GJØR DU
Les deg opp på: www.rotary.no, www. kongsberg.rotary.no og www.ungdomsutveksling.rotary.no
Fyll ut «Preliminary Outbound Student Application» som du finner på www.ungdomsutveksling.rotary.no og legg ved en søknadstekst på maks 1 side. Send søknaden i pdf format (1 fil) til torjus.jore@gmail.com
Søknadsfrist vil være i løpet av høsten for kommende skoleår.

SPØRSMÅL
Ta kontakt med Torjus Jore (97593977) eller Anne Rygaard( 92655933) etter arbeidstid hvis du har spørsmål